alimente_antidepresieFiecare dintre noi a cunoscut macar o data-n viata o stare de tristete, apatie, lipsa de chef sau disperare…de multe ori, depresia este rezultatul unui stres de lunga durata. Stresul poate saraci organismul de rezervele de hormoni produsi de glandele suprarenale, iar nivelurile scazute ale acestor hormoni sunt asociate cu depresia. Aici intervine aminoacidul tirozina, care se gaseste in alimente ca germeni de grau, branza de vaci, iaurt si lapte.

Tirozina este un aminoacid care poate ajunge in creier unde este transformata in noradrenalina, hormon responsabil cu ameliorarea dispozitiei si inlaturarea depresiei la nivelul creierului. Important de stiut este insa ca alimentele bogate in tirozina necesita si prezenta vitaminei B3, a vitaminei C, a cuprului si mai ales a acidului folic pentru ca tirozina sa poata fi convertita in noradrenalina. Ca atare, este important sa consumam alimente bogate in acid folic cum ar fi drojdia de bere sau legumele cu frunze verzi.

Asa ca, daca depresia se manifesta ca lipsa motivatiei, apatie si lipsa de chef, atunci o dieta bogata in tirozina va furniza principiile nutritive importante necesare creierului pentru a gandi mai rapid si mai impede.

O alta cauza a depresiei este un nivel redus al neurotransmitatorului serotonina, despre care se stie ca amelioreaza depresia, diminueaza tensiunile si promoveaza somnul. Serotonina se sintetizeaza pornind de la aminoacidul triptofan, pe care-l obtinem de asemenea, din alimentatie. Ouale, branza de vaci, ovazul sau carnea de curcan sunt cele mai bune surse de triptofan. Alaturi de acestea, avem nevoie de vitamina B6, acid folic si magneziu pentru ca efectele sa fie maxime.

Astfel, daca suferiti de depresie, alimentele recomandate sunt:

Ovazul – are concentratii crescute de triptofan, care amelioreaza depresia cat si de carbohidrati, care promoveaza absorbtia triptofanului in creier. Contine de asemenea, vitamina B, calciu, magneziu si potasiu, toate fiind vitale pentru sanatatea sistemului nervos. Ovazul este digerat lent, ceea ce asigura o aprovizionare constanta cu zahar a creierului.

Germenii de grau sunt bogati in aminoacizii triptofan si tirozina, precum si in vitaminele si mineralele necesare sintetizarii noradrenalinei si serotoninei. Germenii de grau contin zinc, cunsocut ca factor de ameliorare a depresiei.

Ouale reprezinta o sursa excelenta de proteine complete, caci contin proportia corecta din aminoacizii esentiali, necesari pentru sinteza neurotransmitatorilor. Ouale sunt o sursa buna de triptofan, necesar in sinteza serotoninei, cu effect antidepresiv si de stabilizare a dispozitiei. Pentru un maxim de beneficii, ouale se vor consuma fierte si nu prajite, deoarece prajirea creeaza radicali liberi si distruge substantele nutritive.

Carnea de curcan este una dintre cele mai bogate surse de triptofan. Este de asemenea, bogat in fosfor, fier, cupru, zinc si magneziu, toate acestea fiind minerale importante in sanatatea nervoasa. Cautati o sursa cat mai naturala de carne de curcan (curcan crescut la tara) ca sa indepartati pericolul substantelor chimice adaugate si care ar putea avea un impact negativ asupra functiei creierului.

De asemenea, produsele lactate (branza, laptele, iaurtul) sunt surse excelente de calciu, fosfor, proteine complete si multa vitamina B. Sunt recomandate doar daca stiti ca nu suferiti de o alergie sau sensibilitate la lactate, ceea ce ar putea sa determine o slaba putere de concentrare, lipsa de energie si letargie.

De asemenea, daca suferiti de depresie, este recomandat sa faceti exercitii fizice pentru a creste fluxul sanguin catre creier. Mersul pe jos, inotul sau alte activitati sportive inlatura depresia.  Reduceti consumul de zahar, alcool sau cofeina care scad nivelul de tirozina din corp si creeaza stres suplimentar. Odihniti-va mai mult, bucurati-va de natura si luati parte la activitati sociale diverse.

Sanatate multa va doresc,

Liliana

Sursa: Peretta Lorraine, Hrana pentru creier, Editura Curtea Veche, 2007

Ti-a placut articolul? Afla pe email cand va aparea un articol nou!

Niciun comentariu momentan

Fii prima persoana care comenteaza la acest articol!

Scrie un comentariu

Te rugam sa scrii numele. Adresa de email este invalida! Te rugam sa scrii un mesaj!